STATUT
FUNDACJI WSPIERANIA SZACHÓW NA GÓRNYM ŚLĄSKU
„GENS UNA SUMUS”
Rozdział I. Postanowienia ogólne
§ 1
-
Fundacja Wspierania Szachów na Górnym Śląsku „GENS UNA SUMUS”, zwana dalej Fundacją, działa na podstawie Ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach oraz postanowień niniejszego Statutu.
-
Fundacja została ustanowiona przez Mirosława Pawła Gnieciaka, zwanego dalej Fundatorem, aktem notarialnym sporządzonym przez notariusza Agnieszkę Mikołajczyk w Kancelarii Notarialnej w Katowicach przy ulicy Młyńskiej nr 5/4, prowadzonej w formie spółki cywilnej z notariuszem Haliną Mikołajczyk.
§ 2
-
Siedzibą Fundacji jest miasto Katowice
-
Czas trwania Fundacji jest nieoznaczony.
-
Terenem działania Fundacji jest cały obszar Rzeczpospolitej Polskiej, przy czym w zakresie niezbędnym dla właściwego realizowania celów, Fundacja może prowadzić działalność także poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej.
§ 3
-
Fundacja posiada osobowość prawną.
-
Nadzór nad Fundacją sprawuje minister właściwy do spraw kultury fizycznej i sportu.
§ 4
-
Fundacja używa pieczątek z danymi identyfikacyjnymi Fundacji
-
Fundacja posiada logo i może go używać do celów identyfikacyjnych i reklamowych.
-
Fundacja może używać nazwy skróconej: Fundacja „GENS UNA SUMUS”.
§ 5
Fundacja może ustanawiać certyfikaty, odznaki, medale honorowe i przyznawać je z innymi nagrodami i wyróżnieniami osobom fizycznym i prawnym przyczyniającym się do realizacji celów Fundacji i/lub zasłużonym dla Fundacji.
Rozdział II. Cele i zasady działania Fundacji
§ 6
Celem Fundacji jest działalność łącząca aspekty kulturalno-sportowe z pielęgnowaniem pamięci historycznej oraz pomocy merytorycznej i finansowej utalentowanym adeptom gry szachowej i zasłużonym zawodnikom i działaczom w trudnej sytuacji życiowej i finansowej, w szczególności na Górnym Śląsku.
§ 7
-
Fundacja realizuje swoje cele poprzez:
-
promowanie młodych uzdolnionych zawodników uprawiających grę w szachy, w szczególności na Górnym Śląsku
-
organizowanie turniejów pamięci osób zasłużonych dla sportu szachowego na Górnym Śląsku,
-
gromadzenie pamiątek i dokumentów opisujących historię rozwoju gry szachowej na Górnym Śląsku,
-
pomoc i promocję w realizacji wydawnictw szachowych zarówno o charakterze teoretycznym jak i biograficzno-historycznym,
-
ustanawianie nagród dla wyróżniających zawodników i działaczy szachowych,
-
organizowanie turniejów i imprez okolicznościowych w celu propagowania gry szachowej i środowisk aktywnych w rozwoju sportu szachowego
-
pomoc w realizacji programów wdrażania nauki gry w szachy w edukacji szkolnej na Górnym Śląsku,
-
prowadzenie działalności wydawniczej w zakresie realizacji celów statutowych,
-
fundowanie stypendiów, zwłaszcza uzdolnionym dzieciom i młodzieży z rodzin najbiedniejszych,
-
organizowanie pomocy charytatywnej zawodnikom i działaczom szachowym znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej.
-
Rozdział III. Majątek i dochody Fundacji
§ 8
Majątek Fundacji stanowi fundusz założycielski w kwocie 1.000.00 PLN (jeden tysąc złotych) wpłacony gotówką oraz inne mienie nabyte przez Fundację w toku działania.
Środki finansowe
§ 9
-
Dochody Fundacji mogą pochodzić z:
-
darowizn, spadków, zapisów,
-
dotacji i subwencji,
-
zbiórek publicznych,
-
majątku Fundacji,
-
odsetek i lokat bankowych,
-
przychodów z działalności pożytku publicznego
-
i innych przychodów.
-
-
Całość dochodów uzyskiwanych przez Fundację jest przeznaczona wyłącznie na działalność statutową
§ 10
-
Fundacja prowadzi gospodarkę finansową zgodnie z obowiązującymi przepisami.
-
Rokiem obrotowym jest rok kalendarzowy, a w przypadku rozpoczęcia działalności w drugim półroczu pierwszy rok obrotowy trwa do końca następnego roku kalendarzowego.
Rozdział IV. Władze Fundacji
§ 11
Władzami Fundacji są:
-
Rada Fundacji, zwana dalej Radą,
-
Zarząd Fundacji, zwany dalej Zarządem.
Rada Fundacji
§ 12
-
Rada jest organem kontrolnym i opiniującym Fundacji.
-
Rada składa się z 2 do 6 członków i jest wybierana na pięcioletnia kadencję. Rada wybiera ze swego grona Przewodniczącego Rady, który kieruje jej pracami.
-
Członków pierwszego składu Rady, w składzie 2 członków, powołuje Fundator. Następnych członków Rady na miejsce osób, które przestały pełnić tę funkcję lub dla rozszerzenia składu Rady, powołuje swą decyzją Rada.
-
W szczególnie uzasadnionych przypadkach odwołanie członka Rady i przez to pozbawienie go członkostwa w Radzie może nastąpić w wyniku uchwały podjętej jednogłośnie przez pozostałych członków Rady.
-
Członkostwo w Radzie wygasa na skutek:
-
dobrowolnego ustąpienia, zgłoszonego pisemnie do Przewodniczącego Rady,
-
utraty praw obywatelskich na skutek skazania prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo popełnione z winy umyślnej,
-
śmierci członka Rady.
-
-
Nie można łączyć członkostwa w Radzie z członkostwem w Zarządzie.
§ 13
Do zadań Rady należy:
-
wytyczanie głównych kierunków działalności Fundacji,
-
nadzór i kontrola nad działalnością Fundacji, w szczególności kontrola stanu majątkowego Fundacji,
-
zatwierdzanie rocznych sprawozdań Zarządu z działalności oraz udzielanie Zarządowi absolutorium,
-
powoływanie i odwoływanie członków Zarządu, w tym Prezesa Zarządu,
-
podejmowanie decyzji o zmianie statutu Fundacji,
-
podejmowanie decyzji o połączeniu z inną fundacją lub o likwidacji Fundacji,
-
podejmowanie decyzji we wszystkich innych sprawach niezastrzeżonych do kompetencji innych organów.
§ 14
-
Rada zbiera się co najmniej raz w roku.
-
Radę zwołuje Przewodniczący Rady z własnej inicjatywy albo na wniosek Zarządu, zgłoszony na piśmie.
-
Rada podejmuje decyzje w formie uchwał – zwykłą większością głosów. W razie równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego.
-
Posiedzenie Rady może być zwołane w trybie nadzwyczajnym dla rozpatrzenia sprawy o szczególnym charakterze, z inicjatywy Zarządu bądź na pisemny wniosek Przewodniczącego. W takim przypadku dopuszcza się możliwość głosowania uchwał drogą elektroniczną.
-
Nadzwyczajne posiedzenie Rady winno być zwołane nie później niż w ciągu 14 dni od daty zgłoszenia wniosku.
-
Każdy z członków zwyczajnych Rady dysponuje jednym głosem.
-
Posiedzenia Rady prowadzi Przewodniczący lub w jego zastępstwie Wiceprzewodniczący.
Zarząd Fundacji
§ 15
-
Zarząd składa z 1 do 3 osób, w tym Prezesa, powoływanych przez Radę na pięcioletnią kadencję.
-
Funkcję członka Zarządu można pełnić przez więcej niż jedną kadencję.
-
Pierwszy skład Zarządu, w składzie 1 członka, powoduje Fundator. Fundator Fundacji wchodzi w skład pierwszego Zarządu i staje na jego czele jako Prezes Zarządu.
-
Członkostwo w Zarządzie ustaje na skutek:
-
złożenia pisemnej rezygnacji na ręce Przewodniczącego Rady,
-
utraty praw obywatelskich na skutek skazania prawomocnym wyrokiem sadu za przestępstwo popełnione z winy umyślnej,
-
śmierci członka Zarządu.
-
-
Członek Zarządu może zostać odwołany z pełnionej funkcji, gdy nie wypełnia nałożonych na niego obowiązków lub w przypadku rażącej niegospodarności.
-
Zarząd w całości lub każdy z jego członków może być odwołany przez Radę przed upływem kadencji, w drodze uchwały podjętej jednomyślnie przez wszystkich członków Rady.
§ 16
-
Zarząd kieruje działalnością Fundacji i reprezentuje ją na zewnątrz.
-
Do kompetencji Zarządu należy:
-
-
kierowanie bieżącą działalnością Fundacji,
-
realizacja celów statutowych,
-
sporządzanie planów pracy i budżetu,
-
sprawowanie zarządu nad majątkiem Fundacji,
-
reprezentowanie Fundacji na zewnątrz,
-
zatrudnianie pracowników i ustalanie wysokości ich wynagrodzenia,
-
składanie wniosków do Rady o dokonanie zmian w Statucie,
-
wnioskowanie do Rady o połączenie lub likwidację Fundacji.
-
-
Zarząd co roku zobowiązany jest przedkładać Radzie roczne sprawozdanie z działalności Fundacji.
§ 17
-
Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
-
Posiedzenia Zarządu zwołuje Prezes, przesyłając informację o terminie i miejscu posiedzenia pocztą elektroniczną, a w przypadku braku takiej możliwości listem poleconym, na co najmniej 3 dni przed planowanym posiedzeniem.
-
O posiedzeniu Zarządu muszą zostać poinformowani wszyscy członkowie Zarządu.
-
Zarząd podejmuje decyzje za pomocą uchwał zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy swoich członków, jeśli dalsze postanowienia zapisane w Regulaminie Pracy Zarządu nie stanowią inaczej. W przypadku równego rozłożenia głosów decyduje głos Prezesa.
Sposób reprezentacji oraz zaciągania zobowiązań majątkowych
§ 18
Do składania oświadczeń woli w imieniu Fundacji, w tym sprawach majątkowych, uprawnionym jest w przypadku Zarządu jednoosobowego Prezes Zarządu a w przypadku Zarządu wieloosobowego dwóch członków Zarządu działających łącznie.
Rozdział V. Postanowienia końcowe
§ 19
Zmian w Statucie Fundacji dokonuje Rada bezwzględną większością głosów, przy obecności co najmniej połowy członków Rady uprawnionych do głosowania.
§ 20
-
Fundacja dla efektywnego realizowania swoich celów może połączyć się z inną fundacją.
-
Połączenie z inną fundacją nie może jednak nastąpić, jeżeli w jego wyniku mógłby ulec istotnej zmianie cel Fundacji.
-
W sprawach połączenia z inną fundacją decyzję podejmuje Rada bezwzględną większością głosów, przy obecności co najmniej połowy członków Rady uprawnionych do głosowania.
§ 21
-
Fundacja ulega likwidacji w razie osiągnięcia celów, dla których została ustanowiona lub w razie wyczerpania się jej środków finansowych i majątku.
-
O likwidacji Fundacji Zarząd zawiadamia ministra właściwego do spraw kultury fizycznej i sportu.
-
Decyzję o likwidacji Fundacji podejmuje Rada bezwzględną większością głosów, przy obecności co najmniej połowy członków Rady uprawnionych do głosowania.
-
Środki finansowe i majątek pozostały po likwidacji Fundacji mogą zostać przeznaczone mocą uchwały Rady na rzecz działających w Rzeczpospolitej Polskiej organizacji o podobnych lub zbliżonych celach.
WŁADZE FUNDACJI
Prezes Zarządu Fundacji – Mirosław Paweł GNIECIAK
kontakt: 606 329 666
e-mail: gniemir25@wp.pl
Rada Fundacji:
Przewodniczący – Zbigniew Leopold HURNIK
Członek – Ryszard Czesław DORS